fredag den 17. juni 2011

Farfar-attityde på Now Is Digital konferencen

Da min kollega, Jeanett Schmidt, foreslog at vi tog til Headstarts Now Is Digital konferencen i Århus, læste jeg programmet, og var ærlig talt lidt skeptisk. Jeg havde svært ved at se linjen i programmet, og ikke mindst var det langt fra alle indlæg der syntes at have noget at byde på i forhold til det jeg arbejder med, altså journalistisk og brugerdreven indhold på forskellige platforme med Nordjylland som udgangspunkt.

Jeg lod mig dog hurtig overtale, alene at høre om Jigar Mehtas 18DaysInEgypt projekt og Limo Taboi fortælle om Ushahidi-platformen, lød utrolig interessant. Så måtte jeg give resten af konferencen en chance.

Det startede skidt. En eller anden newyorkerreklamemand lirede sætninger af, som ”humanizing brands” og ”building a bridge between the physical and the digital world” og viste noget installationskunst-agtigt-noget. På det tidspunkt var jeg lettere farfar-sur med korslagte arme og hævet øjenbryn.

Lige indtil newyorkerreklamemanden, han hedder Shailesh Rao, viste sin GoldRun mobilapp med augmentet reality integreret. Fuck, det var fedt! Som det blev tweetet:  "Sjældent har kampagner på print virket mere passé."  Tjek app’en her:



Herefter droppede jeg paraderne :-)


Tina Dickow på Facebook
Tina Dickow fortalte om hendes erfaringer som musiker, med at bruge en Facebook-side (hun har i skrivende stund godt 105.500 fans) til at holde forbindelsen med hendes fans. Meget har ændret sig i musikbranchen: Før havde en musiker travlt omkring indspilning af en plade, ved pladeudgivelsen og ved turneer. I dag skal man være på hele tiden, fx på Facebook. Før var det også sådan, at det var pladen der promoverede koncertturneen, i dag er det omvendt fordi musikken er tilgængelig online mange steder.

Hendes vigtigste erfaringer er, at være til stede med personlighed og respekt for fansene, ikke at overshare og hele tiden at finde på nye ideer til at involvere sine fans på siden.

Det har Randi Rehmeier skrevet mere om her.

Arcurs
Århus-baserede Yuri Arcurs har fundet sig en lukrativ niche med sit mikrostock-billedbureau, hvor han bruger sig selv som front i sin marketing, som i øvrigt kun sker gennem YouTube, Twitter og Facebook.

Ushahidi

Limo Taboi fortalte om Ushahidi, som er en open source software for information collection, visualization and interactive mapping. Ideen opstod under 2007-valget i Kenya; Præsidenten fuskede med valget og lod politiet slå protesterne ned med voldsomme midler, og for at kendskabet til volden ikke skulle blive udbredes til befolkningen, blev medierne lukket ned i en periode.

Med Ushahidi platformen kunne folk selv med enkle trin skabe et informationsflow om volden og hvor den foregik. Platformen kan tilgåes nemt via mobiltelefonen, som er den mest udbredte tilgang folk har til nettet i Kenya. Taboi håbede at Ushahidi kunne være med til at undgå uroligheder under det næste valg i Kenya, som er til næste år.

Taboi fortalte i øvrigt, at i Kenya er der ingen kamp mellem Apple og Android-telefoner, her er det stadig Nokia der styrer, blandt andet fordi de lavede en telefon med en lygte i, for så meget gadebelysning er der heller ikke i Kenya :-)

Og så lærte jeg et nyt udtryk: rugby pose.

18DaysInEgypt
Den amerikanske journalist og dokumentarist Jigar Mehta fortalte om sit og intercationdesigner Yasmin Elayats spændende projekt, 18DaysInEgypt, der handler om de 18 dage det tog oprøret i Ægypten at vælte præsident Mubarak. Jeg skal ikke beskrive projektet i detaljer, det har Astrid Maria Bigoni gjort så udmærket her. Blot vil jeg fremhæve tre pointer:

Mehta havde den pointe, at indhold ikke går uden den rette præsentation, slet ikke når datamængden er så voldsom i dette tilfælde. Derfor er det vigtigt at journalister/indholdsfolk arbejder tæt sammen med udviklere, for at opnå det bedste resultat.

En anden pointe var, at processen, altså indsamlingen af materialet og kontakten med ”crowden” er lige så vigtig som slutproduktet. Mehtas ambition er at lave en dokumentarfilm om de 18 dage. Normalt gør man det ved at researche, filme, klippe, og så udsende en færdig film på 1-årsdagen. Her bliver materialet samlet og lagt frem løbende, kommenteret på, tilføjet nyt etc.

En tredje vigtig pointe var, at Mehta kalder sig selv journalist og storyteller, hvilket understreger at det ikke kun er et færdigt journalistisk slutprodukt, det handler om, og at journalisten og ”crowden” er sammen om at skabe en historie.

Det var virkelig inspirerende at høre om projektet, som jeg tror danske medier kunne lære noget af; det kunne sagtens bruges i en mindre dramatisk sammenhæng, f.eks. ved en event eller i forbindelse med et emne man ville undersøge eller dokumentere.

Inspirerende konference
Der var flere andre inspirerende indlæg på konferencen, diverse slides kan ses her og flere blogsposts og video dukker løbende op her.

Jeg gik virkelig hjem med en god følelse af at skøre og vilde ideer kan blive til virkelighed. Tak til Headstart for at samle nogle inspirerende mennesker og projekter, og tak til kollega Schmidt, som overtalte mig til at tage med :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar